vrijdag 29 juli 2016

Gehoorbeschadiging

*Beats bij Dr. Dre - googlepics


 
Gehoorbeschadiging

Deze #MuzikaleVrijdag staat in het teken van gehoorbeschadiging.
Niet dat ik jullie een moederlijk advies wil geven om gehoorbescherming te dragen bij harde geluiden, ben je helemaal betoeterd!
Ik ga er van uit dat als je regelmatig mijn blog leest dat je dan ook oud en wijs genoeg bent om dat lekker zelf te bepalen.

Het gaat namelijk om het volgende:
Op dinsdag 29 juli 1890 om 13.30 uur overlijdt de door psychoses en depressies geplaagde kunstschilder Vincent van Gogh. Twee dagen eerder schoot hij zichzelf in de korenvelden even buiten Auvers-sur-Oise door de borst. Met een bebloed hemd strompelde hij die zondag de plaatselijke herberg binnen.
 "Ik wilde zelfmoord plegen, maar ik miste."  
Anderhalf jaar eerder had hij in een vlaag van verstandsverbijstering zijn linkeroor afgesneden. Zelf verklaart Vincent aan "vreselijke religieuze waandenkbeelden" te leiden. Over de oorzaken van de zelfmoord wordt nog altijd gespeculeerd; terpentineverslaving, syfilis, een overdosis absint of slechte familierelaties. Vincents laatste woorden: "En nu zou ik graag naar huis gaan."

Het zal altijd een mysterie blijven waarom hij zijn oor er afsneed en wat hem ertoe dreef om zijn leven te beëindigen. Feit lijkt me wel dat hij door dat oor te verwijderen toch iets of wat een gehoorbeschadiging opliep, understatement natuurlijk.

Zo kwam ik terecht bij het volgende liedje, zo simpel kan het soms zijn om nutteloze feiten met muziek te combineren. 
Zanger Thom Yorke, a.k.a. leadzanger van Radiohead ( creep (y) good band ;-)), doet wel eens wat soloprojectjes en dat levert bijvoorbeeld het volgende op;

Thom Yorke – Hearing damage (zie je, simpel ;-))





Geniet van je weekend en laat je oren niet te snel hangen, het leven heeft ook heel veel positieve kanten – als je het maar wil zien, of in dit geval wellicht horen.
Dikke knuffel voor wie het nodig heeft X.

©José juli 2016

Geen opmerkingen:

Een reactie posten