donderdag 16 juli 2015

R.J. Ellory – Een circus van schimmen






















Auteur: R.J. Ellory
Titel: Een circus van schimmen
Genre: Literaire thriller
Uitgave: Paperback (496 pagina's) en E-book
ISBN: 9789026137600

Omschrijving:
Kansas, 1959.
Reizend circus Diablo strijkt neer in Seneca Falls. Wanneer er een lijk onder het carrousel wordt aangetroffen, wordt FBI-agent Michael Travis op de zaak gezet. Travis krijgt te maken met Edgar Doyle, de illustere leider van het circus, die ontwijkend en raadselachtig antwoordt. De zaak voert veel verder dan het in eerste instantie lijkt. Wanneer zelfs de hoogste bazen als J. Edgar Hoover, van de FBI en de CIA betrokken lijken te zijn, beseft Travis dat hij niets meer als waarheid kan aannemen. Hij begint zijn onderzoek van voren af aan en duikt er dieper in dan alle betrokkenen hadden gehoopt...

Over de auteur:
R.J. Ellory werd geboren in Birmingham, waar hij nog steeds woont. Zijn vader is onbekend en zijn moeder overleed toen Ellory zeven jaar oud was. Samen met zijn broer belandde hij in een weeshuis, een gebeurtenis die van grote invloed is geweest op zijn werk. Hij brak in 2007 door met zijn boek Een stil geloof in engelen, snel gevolgd door inmiddels acht thrillers waarvan Een inktzwart hart en Het kwaad en de rivier (een meesterwerk naar mijn bescheiden mening) de meest recente titels zijn. Naast een veelgeroemd en bekroond auteur, is R.J. Ellory een niet onverdienstelijk gitarist.

Mijn leeservaring:
Na het lezen van zijn vorige boek – Het kwaad en de rivierwas ik weer akelig benieuwd naar deze nieuwe aansprekende titel. Alleen al de setting van een circus laat mij in ieder geval meteen in fantasie-modus belanden. De fascinatie voor een rondtrekkend leven was er bij mij blijkbaar al heel vroeg en mijn fantasie sloeg altijd op hol. Geen idee of iemand ooit heeft gehoord van beertje Colargol, maar mijn moeder las me ooit het boek voor van beertje Colargol in het circus met zijn kleine bruine koffertje en dat maakte blijkbaar zo'n diepe indruk dat ik dat nog steeds weet. Op de een of andere manier schakelde mijn brein meteen bij het zien van de cover terug naar mijn jeugd … vaag he?!
Ik weet ook wel dat dat verder niks met het boek te maken heeft hoor ;-)

Totaal iets anders, niet het bloederige – lugubere van Het kwaad en de rivier, ik vond het eerder een rondtrekkend reisje in de psyche van de mens.
De mens is in dit geval Michael Travis, SSA van de FBI die een onderzoek in zijn schoenen geschoven krijgt waarbij hij op zoek moet naar de moordenaar van een onbekende man die gevonden wordt onder de carrousel van circus Diablo.
De rechtlijnige Michael die zo emotieloos en consequent lijkt te zijn, vastberaden in zijn rotsvaste geloof in gerechtigheid, wordt in het diepe gegooid door zijn meerderen.
Hij ontmoet de meest uiteenlopende mensen in het kleine Seneca Falls in Kansas, niet alleen de mensen die bij het circus horen maar ook de inwoners raken op sommige momenten zijn diepste kern waardoor hij wordt terug geworpen in de tijd.

We lezen beetje bij beetje zijn achtergrond, het verdriet, zijn verlies en de redenen waarom hij geworden is wat hij is. Zijn angsten om het zijn of worden wat hij verafschuwt, zijn keuzes die hij daardoor maakt en vooral ook zijn vermogen om van iemand te houden.
Michael heeft het idee dat hij aan een test wordt onderworpen, zijn nieuwe functie daadwerkelijk waard zijn.
Vaag, dat is wat ik dacht de hele tijd.
Vaag – de mensen van het circus met al hun eigenaardigheden en wijsheden die Michael diep lijken te raken, hem wankelbaar maken in zijn vertrouwen in gerechtigheid.
Vaag – dat mensen je uit je evenwicht kunnen brengen als emoties om de hoek komen kijken en je geloof in alles wat zo gewoon lijkt ineens zo tegenstrijdig wordt.

Een wespennest van intriges en complotten, wie of wat is überhaupt waar of in ieder geval eerlijk tegen Michael.
Zijn vooroordelen niet zoals ze altijd zeggen absurd? 
Komen zijn schaduwen uit het verleden dichterbij of lopen de schimmen steeds een stapje voor hem uit?

Intrigerend! Geen doorsnee thriller, maar een psychologisch meesterwerk verpakt in een laagje vurigheid. Een pageturner die je naar het einde laat snakken omdat je in het begin eigenlijk geen flauw idee hebt welke kant het op zal gaan.

Een spannende wandeling over het slappe koord waarbij je vangnet de laatste punt is …...

Een aanrader voor lezers die dieper willen gaan dan oppervlakkige spanning.

©José Juli 2015

Geen opmerkingen:

Een reactie posten