vrijdag 26 juni 2015

Safety first




Deze #MuzikaleVrijdag is de laatste in de serie genres …... ahhhhhh :-(
Maar niet zomaar een wegtrekkertje het is #Punk wat de klok slaat vandaag!! 


Punk – de in de 70-er jaren opkomende beweging die kenmerkend was voor veel jongeren die zich tegen alles en iedereen wat betreft gevestigde orde afzette. Een levensstijl die typisch was voor de jongeren die een hekel hadden aan het klassensysteem en zich distantieerden van doorsnee en hokjesduwerij, de werkeloosheid en het daaruit voortvloeien dat alleen de sociaal hogeren het goed hadden en het gepeupel het zich maar moest uitzoeken (hey, dat komt me bekend voor – we zouden er zomaar weer middenin kunnen zitten!!!)
Punk – een pure vorm van jezelf zijn – je levensstijl niet aanpassen aan een gestuurde ideologie vanuit bijvoorbeeld een regering maar uniek blijven in je denk en leefwijze.
Je anders kleden, je eigen stijl hoorde daarbij (– je was dus niet punk alleen door je anders te kleden- dat noemt een echte punk kuddegedrag/ een wannabe die denkt punk te zijn maar helemaal niets snapt van de achterliggende gedachte).

Urenlange gesprekken en een hoop gefilosofeer had ik bij mijn vroegere werk met deze unieke individuen die regelmatig onder mijn handen zaten ;-)
Het niet begrepen worden, de vaak zeer getalenteerde creatievelingen of de soms überintelligente jongeren die puur door hun uiterlijk voor allerlei dingen of banen werden afgewezen – door de hokjesmaatschappij dus. Anarchie was waarschijnlijk het ultieme streven, geen machts - en autoritair vertoon maar een maatschappij gericht op individuen … maar waarschijnlijk zal dat altijd een Utopie blijven.

Oh ja, ik dwaalde af in herinnering – MUZIEK!
Punkmuziek is in feite niets meer dan een rauwere vorm van Rock & Roll
Rauw zit hem dan meer in het stemgeluid en de snelheid van de gespeelde muziek. Als je een werkelijk heftige punkband ziet en hoort spelen versta je er soms zelfs geen sikkepit van. Ik moet zeggen dat ik er heel wat gezien heb in de Effenaar in de 80's maar ik ben bang dat die niet echt meer bestaan die bandjes.
Veel punkbands werden beïnvloed door de Ramones die volgens de kenners de eerste punkband was in de geschiedenis – en was het niet echt de eerste – dan was het vast en zeker wel de bekendste naar mijn idee. 

Zoals gezegd trokken veel artiesten hun plan door mee te liften op deze stijl noem maar eens wat voorbeelden: Blondie – The Sexpistols (met Johnny – This is not a love song – Rotten ;-)) – Sid Vicious – Hüsker Dü of the Toy Dolls met bijvoorbeeld hun hilarische Nellie the elephant!
En wat dacht je van onze eigen Limburgse Heideroosjes met zanger Marco Roelofs? 
70's en 80's voornamelijk.

Maar in de negentiger jaren kwam er een revival, een soort postpunk die veel bands voortbracht die weer beïnvloed werden door de oorspronkelijke punkmuziek. En ook daar zijn weer talloze voorbeelden van. 
Denk bijvoorbeeld aan Joy Division – The Arctic Monkeys – The Libertines (met bad guy Pete Doherty) – Kaiser Chiefs en noem ze allemaal maar op, Revival in de zin van nostalgische heimwee naar de punk.

Ik draaf door geloof ik :-P

Gekozen voor een band die er al vanaf het begin bij was maar een tijdje erna uit elkaar viel en weer opkrabbelde in andere bezettingen.
The Misfits met zanger Glenn Danzig ( Ja hij van Danzig ;-)) -  Die die my darling






(Ook ooit gecoverd door Metallica - voor de liefhebber van de iets softere versie zet ik die er maar even extra bij ;-))





Heb een fijn weekend en steek geen veiligheidsspelden op plekken waar ze niet thuis horen - safety first namelijk :-P


©José Juni – 2015







4 opmerkingen:

  1. Mooi dat je ons liet genieten van al die genres José.
    Muziek brengt iets teweeg in een mens...

    Fijn weekend!
    Hilly

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldig José weer zeer goed beschreven en ja ik was ook een punkerd , niet heel extreem, nou ja leren minirok, net panty's met gaten,legerkistjes veiligheidsspeld in mijn oren en hoe groter hoe beter en dat in Nej-wieért haha een stoffen sjaal in mijn haren, licht getoupeerd, tja zo was ik en gooi nu dus nog geregeld de kont tegen de krib, omdat ik mezelf ben en wil blijven haha.

    fijn weeknd pc ik zou voor de blondie of the sex pistoles zijn gegaan, dat warn mijn favoriete uit die tijd

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ps blijf het heel jammer vinden dat ik er geen foto`s van heb, maar ja ik wilde toen niet op de foto

      Verwijderen
  3. Zalig! (Ik was laatst nog in de Effenaar voor Life Of Agony, fijne zaal!)

    BeantwoordenVerwijderen