maandag 23 februari 2015

Bram Moszkowicz – Maffiamaat

























Auteur: Bram Moszkowicz
Titel: Maffiamaat
Uitgave: Paperback (240 pagina's) en Ebook
ISBN: 9789461561374

Omschrijving:
Over een advocaat die zijn baan verliest en vervolgens wordt wat hij nooit heeft willen zijn.
‘Benjamin Mendel ligt rokend op een kingsize bed in een hotelkamer te ’s-Hertogenbosch. Hij luistert naar de radio. Om er zeker van te zijn dat hij zijn eigen naam niet voorbij zal horen komen, heeft hij een christelijke zender gevonden. Hij wist niet eens dat ze bestonden. Een zware stem spreekt van de lente, van appelbloesem en hemelse gerechtigheid. In zijn halfslaap ontgaat Mendel het verband. De lente en de bloesem vergeet hij. Terwijl blanke gospel klinkt, blijven zijn gedachten kauwen op dat andere woord: gerechtigheid. Wat betekent dat? Vijfentwintig jaar is hij advocaat, hij heeft duivels bijgestaan, engelen en doodnormale mensen als hijzelf, en nog steeds weet hij niet wat gerechtigheid betekent. In het christelijke hiernamaals lijken de zaken echter een stuk eenvoudiger te liggen. De goeden worden beloond en de slechten bestraft. De gospelzangers zingen, kort samengevat, dat het goede gekozen moet worden. Ontvang Zijn zegen, maar kies het slechte en ontvang dan Zijn toorn. Een overzichtelijk wereldbeeld. Hij wilde nu even dat hij christelijk was.’
Kunnen wij ontkomen aan het beeld dat de buitenwereld van ons heeft geschapen? In dit genadeloos spannende, humoristische verhaal worstelt Benjamin Mendel met het kwade en het goede, met de liefde en zichzelf.


Over de auteur:
Wie kent hem niet? Verwijs jullie gaarne naar zijn Wiki-Pagina want het lijkt me teveel om op te noemen hier voordat jullie afhaken ;-)

Mijn leeservaring:
Strak en vlot geschreven boek dat naar mijn bescheiden mening geweldig wegleest. Doordrenkt met humor en bezinning, gedachten die puur of door alcohol bedwelmt aan de hoofdpersoon voorbij trekken in de nasleep van het proces.
Gerechtigheid en waar ligt toch die dunne scheidslijn tussen goed en kwaad? Allemaal aspecten die niet zo 1 – 2 – 3 te vangen zijn in een een kort zinnetje, laat staan het toe te passen in ieder willekeurig leven.
Benjamin weet het allemaal even niet meer en probeert de waarheid letterlijk en figuurlijk even te ontvluchten. Maar of dat helpt is natuurlijk de hamvraag – zijn turbulente leven haalt hem zeer snel in. Bekend zijn is daar natuurlijk debet aan en dat verteld hij dan ook met een dosis zelfspot.
Hij is in dit geval de verteller want ik kan me geen moment onttrekken aan het feit dat de schrijver een groot aantal parallellen met zijn eigen leven in het boek verwerkt heeft, niet hinderlijk, eerder het idee dat zijn scherpe pen hier en daar een aantal mensen iets of wat uitvergroot in hun doen en laten.
Het verhaal op zich is goed in elkaar geknutseld, twee werelden die elkaar ergens beginnen te raken en uiteindelijk laten zien dat of het nu goed of kwaad is – een mens toch ook maar gewoon een mens is en blijft.

Ontvoering – geld – wapens – kleine en grote criminelen, de strakke pakken – advocaten en rechters. Het jachtige leven dat opeens als door een noodrem tot stilstand wordt gebracht.
Zich terugtrekken in stilte lijkt voor Benjamin de ultieme oplossing, maar is dat überhaupt wel mogelijk? Kan hij zomaar alles achter zich laten en zijn kop in het zand steken? Worstelen met jezelf – je gevoelens. Het onder ogen zien of toch maar hard wegrennen? Hij doet in ieder geval een poging, maar karma is a bitch as we know ;-)

Genoten van dit boek met open einde, dus ik verwacht nog wel een paar vervolgen.
Is deze wereld van criminaliteit – hardheid en gerechtigheid(?) ooit op een niveau dat het goede alleen maar welig tiert Dat lijkt me een Utopie.


©José februari 2015

4 opmerkingen:

  1. Kijk dit lijkt me nu wel een geweldig boek, komt op mijn lijstje te staan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeker de moeite waard, maar het is geen biografie van hem, dat je het ff weet ;-)

      Verwijderen
  2. Oei, ik ken die schrijver niet, moet ik mijn nu schamen? Maar het lijkt me wel de moeite!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee hoor, dat wil zeggen dat je nog nooit een goeie advocaat nodig hebt gehad in Nederland ;-)

      Verwijderen