zaterdag 15 februari 2014

Karen Rose - De dood in haar ogen























Beschrijving:
Tijdens een brute aanval in het verleden werd het gezicht van psychologe Eve Wilson verminkt. Doodsbang trok ze zich terug in de virtuele realiteit op internet, waar ze kon zijn wie ze maar wilde. Inmiddels zijn haar littekens vervaagd en durft ze de wereld weer tegemoet te treden. Dan maken verschillende deelnemers aan het onderzoek waaraan ze werkt plotseling een eind aan hun leven. Rechercheur Noah Webster vermoedt echter dat er een seriemoordenaar achter de sterfgevallen zit en schakelt Eve's hulp in om te achterhalen welke zieke geest verantwoordelijk is voor deze gruweldaden. Samen betreden ze een schaduwwereld van mysterieuze identiteiten en verborgen verleiding, en raken ze verwikkeld in het gevecht van hun leven.

Karen Rose begint in dit boek als het ware met een nieuwe serie/reeks boeken waarin hoofdrolspelers of karakters “geboren” worden. Ik vergelijk het een beetje met de boeken van David Baldacci die, zoals zijn fans allang weten, ook een aantal steeds terugkerende figuren heeft in zijn boeken.
Ik ben een groot fan van hem, maar toch kun je ook niet om zijn vrouwelijke collega's heen zoals bijvoorbeeld Lisa Gardner, Karin Slaughter, Tess Gerritsen of Mo Hayder. En daar reken ik vanaf nu ook heel zeker Karen Rose toe!
Jeetje wat een schrijfstijl … pakkend, meeslepend en zoals de cover belooft …. ijzingwekkend!! Maar ook zeker een vleug romantiek met een touch of erotiek en daarin herken je naar mijn idee de vrouwelijke thrillerschrijver aan, net dat tikkeltje extra.

Even uitleggen hoe ik bij deze kwam?
Ik kreeg de vraag van Fontein Uitgeverij om voor de in april verschijnende midprice versie van haar laatste boek : De mond gesnoerd een recensie te schrijven voor hun. (Yay gaaf!! ;-))
Maar ik begreep dus dat dat boek het tweede deel uit de reeks is, maar ook apart te lezen zonder problemen hoor.
Nerd als ik ben lees ik dan toch wel eerst het deel dat er aan vooraf ging, dit boek dus.
En als ik ergens géén spijt van heb is het wel dat ik dit gelezen heb.
Je leert de personages kennen, waar er in het begin overigens heel veel van lijken te zijn.
Maar je zit er in no-time zo tot aan je strotje in dat je ze al snel kent!

De spanning wordt goed opgebouwd, ook wordt er prima beschreven hoe de virtuele wereld ShadowWorld in elkaar steekt (ik neig ernaar te geloven dat het een beetje gebaseerd is op het online “spel” SecondLife dat zo'n 10 jaar geleden immens populair was trouwens).
Een versmelting van virtueel leven en het echte leven dat soms zo verslavend is dat mensen opeens het virtuele boven het echte leven lijken te verkiezen, met alle gevolgen van dien.
Maar als dan een of andere zieke geest het virtuele reëel gaat maken dan is het hek helemaal van de dam!
Best een dik boek, 553 pagina's, maar toch heb je het uit voor je het in de gaten hebt.

Dus voor diegenen die graag wachten op de midprice van De mond gesnoerd van deze schrijftopper, ik zou zeggen lees deze alvast eens, een echte aanrader!!


©José '14

Virtuele groetjes ...... ;-)



2 opmerkingen:

  1. Ik hou van dikke boeken :-) Hé en wat gaaf dat jij die recensie mag schrijven, en terecht, want je doet dat schitterend! Ik ben al weer als een blok gevallen voor dit boek, snel op het lijstje! Vandaag weer 2 Lisa Gardners meegebracht uit de bib ... maar ik ben nog een andere aan het lezen ... en eigenlijk kan ik niet wachten om in die van Lisa te beginnen ... en nu dit boek ook nog ... pfffff tijd te kort!!! Vanaf wanneer mag een mens nu weer met pensioen?? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ook, hoe dikker het boek hoe beter ;-)
      THX!! Ja altijd leuk om te doen, dat mogen ze me wel iedere week vragen ;-)
      Oh ja, ze heeft er al best veel geschreven zag ik, ik zal eens een lijstje van haar maken voor mezelf, ik ben wel benieuwd of haar andere boeken ook zo goed zijn!!
      Uhm, pensioen? Als het aan onze regering ligt gaan we gewoon nooit met pensioen volgens mij, ze blijven die leeftijd maar opkrikken. Loterij winnen van het een of ander lijkt me wel aangenaam zodat we niet zo afhankelijk zijn van het pensioen ;-)

      Verwijderen