woensdag 26 februari 2014

David Baldacci – King & Maxwell























Beschrijving:
In eerste instantie lijkt het een tragisch, maar verder niet bijzonder verhaal. De Amerikaanse tiener Tyler Wingo krijgt te horen dat zijn vader, die militair is, is gesneuveld in Afghanistan. Maar dan gebeurt er iets wat onmogelijk zou moeten zijn: Tyler ontvangt een bericht van zijn vader, zogenaamd na zijn dood.
Tyler roept de hulp in van privédetectives Sean King en Michelle Maxwell om het mysterie rond de dood van zijn vader op te lossen. Het onderzoek van de voormalig Secret Service-agenten roept allerlei zeer prangende vragen op. Zou Tylers vader inderdaad nog in leven zijn? Wat was eigenlijk zijn missie? En is Tyler mogelijk het volgende doelwit?
Al snel beseffen Sean en Michelle dat ze zich in een wespennest hebben gestort dat veel groter en gevaarlijker is dan ze ooit hadden kunnen vermoeden. Hun zoektocht naar de waarheid leidt hen naar een zaak die het daglicht nooit mag aanschouwen, en naar de machtige mannen die alles op het spel zullen zetten om dat te bewerkstelligen.
Om Tyler te helpen en te beschermen, zullen Sean en Michelle hun eigen levens op het spel moeten zetten.

Had ik al gezegd dat ik een groot Baldacci-fan ben?
Oh, pas een keer of 1909, nou dat valt me nog mee dan van mezelf ;-)
Eigenlijk kun je de nieuwste boeken van David Baldacci al gerust van te voren reserveren/bestellen zonder dat je een titel of wat dan ook weet, alhoewel het natuurlijk altijd makkelijk is om de titel te weten, anders weet je niet wat je moet bestellen … ;-) Ze zijn gewoon altijd goed!
Zijn verhaallijnen, zijn snelle schrijfstijl, de geniale opbouw, de spanning en niet te vergeten zijn onvergetelijke hoofdpersonen.
Baldacci heeft in zijn boeken steeds terugkerende hoofdpersonen, zeg maar series van bepaalde karakters. Zo zijn daar bijvoorbeeld De Camel Club, Will Robie, John Puller, Shaw en Katie James en dan natuurlijk de detectives Sean King en Michelle Maxwell, zoals de titel van zijn laatste boek al aangeeft ;-)
Ik zal voor het gemak nog een keer zijn bibliografie linken in volgorde van schrijven voor diegenen die nog graag een inhaalslag maken, je zult er geen spijt van krijgen! ------> KLIK

Het lijkt er voor de niet doorgewinterde Baldacci-Junk op dat dit zou gaan om de introductie van een nieuw stel helden, maar niets is minder waar. Dit boek is al het vijfde deel in de King & Maxwell-serie. Maar op zich is echt ieder boek afzonderlijk te lezen.
Maar aangezien ik al echt de hele rataplan van begin tot eind van hem heb gelezen, was ik blij dat ik ze weer tegenkwam in dit boek.

Rode draad in al zijn boeken zijn toch wel de complotten, de samenzweringen en intriges op heel hoog niveau in de Amerikaanse politiek, en dan vooral de strubbelingen tussen de zogenaamde Intelligence/inlichtingendiensten zoals bijvoorbeeld de CIA, FBI of de Secret Service.
Ook een grote hoofdrol is er weggelegd voor de Amerikaanse President (een fictieve president welteverstaan), waar alle karakters op de een of andere manier op zeker moment mee te maken krijgen.

Zo ook in deze King & Maxwell, het complot wordt gaandeweg steeds duidelijker, duivels spannend is het altijd wat er als motief ten grondslag ligt aan dit drama.
Hoe wordt gevaar ontweken en welke machtige overheidsinstantie werkt nou met wie samen, of tegen elkaar?
Wat gebeurt er als je niet meer weet wie je kunt vertrouwen?
Schiet mij maar lek, maar ik kan (en wil) zo'n boek echt niet wegleggen voor ik het uit heb!

Voor intriges en spanning op hoog niveau is David Baldacci voor mijn gevoel gewoon uniek in zijn soort, je blijft hem lezen omdat hij nooit teleurstelt.
Niet raar dat er wereldwijd al meer dan honderd miljoen van zijn boeken over de toonbank zijn gevlogen ….
Als ik een echte recensent zou zijn en met sterren moest werken van 1 – 5 zou ik op zeker voor de 6 sterren gaan, tja er zijn nou eenmaal uitzonderingen en megaschrijvers wat mij betreft ;-)

Ook leenbaar/gratis reserveerbaar bij: Bibliocenter

©José '14


2 opmerkingen:

  1. Wie zei je nu weer dat er las als een trein??? ;-) Bedankt voor de link, ik denk dat ik een ferme inhaalslag ga doen! En dank je wel voor de complimentjes op mijn blog. Ben zelf nog steeds very happy met mijn tattoo, staat er ondertussen bijna 5 jaar: Ster = starlight van Muse :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tuurlijk, Muse. waarom dacht ik daar zelf niet bij na!!
      Ik heb Verdwenen van Lisa Gardner gereserveerd bij de bieb! Ben benieuwd wanneer ik er in mag beginnen! ;-)

      Verwijderen