maandag 6 januari 2014

Fernando Ricksen - Vechtlust


Fernando Ricksen – Vechtlust
Auteur: Vincent de Vries

Beschrijving:
Twaalfvoudig International Fernando Ricksen (Heerlen, 1976) is een vechter. Niet alleen op het veld, waar hij als speler van Fortuna Sittard, AZ, Glasgow Rangers en Zenit Sint Petersburg geen duel schuwde en bij menig knokpartij betrokken was, maar ook ernaast. De vooroordelen, de verleidingen en de verslavingen werden bijna zijn ondergang. Zeker in het knotsgekke Schotland en het corrupte Rusland wist de Limburger nauwelijks raad met zijn drank- en drugsgebruik. In VECHTLUST, zijn geautoriseerde biografie, vertelt Ricksen voor het eerst in alle openheid en eerlijkheid over zijn moeilijke tijd en hoe hij zich, als een echte strijder, terug knokte.

Zelden heb ik met de tranen rollend over mijn wangen gekeken naar een uitzending van De Wereld Draait Door, tot de avond (30-10-2013) dat Fernando Ricksen in het programma was en zou vertellen over zijn geautoriseerde biografie die de dag erna uit zou komen.

Trots op zijn boek, afrekening met een roerig leven, een leven vol topsport, maar vooral drank, heel veel vrouwen en op een gegeven moment zelfs drugs, vooral coke.
Vechtlust niet alleen qua karakter, maar ook letterlijk vechten, in en buiten het veld.
Definitief afrekenen met zijn flierefluiterimago, en dan door met zijn leven, samen met zijn mooie Russische vrouw Veronika (naar eigen zeggen zijn reddende engel) en hun dochtertje Isabella, wonend net over de grens in Maaseik, trainer van de jeugd van Fortuna Sittard …...
Hij heeft geen spijt van de dingen die hij gedaan heeft in zijn leven, behalve de drugs dan.
Quote: Ik heb genoten van mijn verleden, maar ben nu gelukkiger dan ooit.

Terug naar die bewuste uitzending van DWDD, hij praat moeilijk en is ineens hevig geemotioneerd.
De vraag van Matthijs waarom hij zo volschiet, kan hij even niet beantwoorden en kijkt hulpeloos achterom naar auteur Vincent.
Fernando is naar het ziekenhuis geweest en na allerlei onderzoeken heeft hij die middag te horen gekregen dat is gebleken dat hij de ziekte ALS heeft, een progressieve spierziekte die uiteindelijk leidt tot de dood, gemiddelde levensverwachting is 3 tot 5 jaar …...

(stukje uit DWDD) :



Met dit stukje TV in mijn achterhoofd las ik het boek en wat in feite voor hem een afsluiter is van een roerig verleden, waarna hij met een “blanco pagina” kon gaan genieten van zijn toekomst, blijkt nu een heel andere wending te krijgen. Bizar ........

Zo'n slecht plot kan geen mens verzinnen …. hoe wreed kan het leven zijn.


©José '14

Reserveren bij Bibliocenter ? ------->  KLIK

8 opmerkingen:

  1. Ja, ik heb die uitzending ook gezien. Ik was zo te horen, niet de enige met natte ogen......verschrikkelijk gewoon. Hopelijk kan hij nog geruime tijd een enigszins "normaal" leven leiden, maar de vooruitzichten zijn zo te lezen vrij dramatisch.

    Groetjes,
    Toos


    p.s.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goh nee, ik hoorde zelfs dat er heel veel voetballers het ook niet droog hielden. En de fans van de Rangers hadden zelfs prachtige spandoeken voor hem gemaakt bij de 1st volgende wedstrijd, ook al is ie daar al "eeuwen" weg. Kippenvel!!

      Groetjes terug!

      Verwijderen
  2. In ieder geval heeft ie een in iedere vezel beleefd bestaan achter de rug! Mooi hoe hij alles rücksichtslos in het boek gooit, zonder overigens namen te noemen! Hopelijk kan hij nog een fikse tijd door, want ook voor vrouw en kind is zoiets heftig en zeer dramatisch! Gr. Robert

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat hij alles zo op straat gooit, respect, en hij noemt inderdaad geen namen, maar diegenen die een beetje (veel) voetbal-minded zijn weten wel ongeveer over wie hij het heeft ;-)

      Ja ik hoop ook dat hij nog een tijd voor de boeg heeft hier op aarde, zeker heftig zoiets!

      Groetjes terug!

      Verwijderen
  3. Niet egzien maar wil het boek wel nu gana lezen want wordt wel heel nieuwsgierig. naar dit aangrijpend verhaal

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het boek op zichzelf is niet echt aangrijpend, maar het feit dat er ALS is geconstateerd NA het schrijven van het boek, dat slaat in als een bom.
      Maar afgezien daarvan, nooit vervelend om een biografie van een voetballer te lezen, behalve dan die van Zlatan, kwal eerste klas, daar begin ik niet aan ;-)

      Verwijderen
  4. Ok, ik hou het ook niet droog en ik ken hem eigenlijk niet (ben een sportanalfabeet). "Gods wegen zijn ondoorgrondelijk" komt spontaan bij me op ... Ik ga dit boek even pinnen, maar eigenlijk geen idee of ik hem in België zou vinden in de bib, maar je weet nooit hé.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hij woont tegenwoordig in België dus misschien vind je het wel ;-)
      Maar over zijn ziekte staat niks in het boek, dat is daarna pas ontdekt.
      Ja niet te filmen hoe dan ineens een leven op zijn kop staat, en voor zijn gezin en familie ook natuurlijk. :-(

      Verwijderen