maandag 7 oktober 2013

Jo Nesbø – Het pantserhart






















Beschrijving:
De politie van Oslo komt voor een raadsel te staan als er twee verminkte vrouwenlichamen worden gevonden; ze zijn verdronken in hun eigen bloed. Nog een bizar detail: alle verwondingen lijken van binnenuit te zijn gemaakt.
Er is maar één man die bij deze zaak zou kunnen helpen, maar hij is van de aardbodem verdwenen. Kaja Solness van de afdeling Moordzaken wordt op de zaak gezet en belandt bij haar zoektocht naar de verdwenen excommissaris in Hongkong. Hij blijkt op de vlucht voor de gevolgen van
zijn laatste zaak, voor de vrouw die van hem houdt en voor zijn schuldeisers.
Zijn naam is Harry Hole.

Blijkbaar is dit het negende deel in de Harry Hole serie, maar als je de rest niet hebt gelezen is dat geen enkel probleem. Je leert hem snel kennen, voor zover hij dit zelf toelaat tenminste.
Een ruwe bolster, blanke pit figuur die hoofdpersoon Harry Hole. Rauw, meelevend maar ook schijnbaar onverschillig, soms zou je hem een trap onder zijn kont willen geven, maar toch waardeer je hem al vanaf dat je hem tegenkomt in het boek.
Het pantserhart gaat in grove lijnen over de rivaliteit tussen de afdeling Geweld van de politie, en de Nationale Recherche en de moorden die opgelost moeten worden. Je wordt heen en weer geslingerd tussen zowel het meesterlijk brein van de moordenaar als ook de gedachten van Harry, zijn collega's en rivalen.
Fascinerend is denk ik het beste woord om het in een samenvatting te bestempelen. Je wordt continu op het verkeerde been gezet, dan denk je Yes! Nu weet ik wie het is en dan blijkt maar weer eens hoe fout je af en toe kunt denken. De cover beloofde al dat het vol clous en plotwendingen zat …. understatement ;-)
Knap vind ik het hoe ook de emotionele kant van verschillende personen wordt uitgediept, de pijn, het verdriet, teleurstellingen en een innerlijke strijd die Harry bezig houdt. Allemaal aspecten die het boek tot een, in mijn ogen, aanrader maken.
Het leest als een tierelier, soms een beetje gruwelijk (het is en blijft een thriller natuurlijk) maar zeker vasthoudend. Voor mij zeker een reden om meer van Nesbø te lezen.

Check voor beschikbaarheid of gratis reserveren: Bibliocenter


©José '13

4 opmerkingen:

  1. Staat op mijn verlanglijstje ... tjonge jonge als ik alles gelezen heb, dat ik nog wil lezen ... ah nee dat gaat niet want er komt elke keer een boek bij :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha, zelfde probleem hier, in plaats van korter wordt de lijst alleen maar langer.
      Al zou je een sabbatical nemen en alleen maar hoeven lezen, dan nog raak je niet bij. Iedere dag komen er wel toppers bij. Ach ja, houd je van de straat ;-)

      Verwijderen
    2. Hahaha ... oké, dat argument ga ik onthouden. Het houdt ons van de straat :-) Kan mijn man niks tegen hebben toch? ;-)

      Verwijderen
    3. Helemaal niks! Als je hem dan nog zijn pantoffels en krantje brengt is het perfect ;-)

      Verwijderen