vrijdag 20 september 2013

MuzikaleHerfst

          bron foto: internet

Natuurlijk een herfstmuziekje deze zomerse vrijdag, herfst begint namelijk pas zondag ;-)



Denk ik aan een herfstmuziekje, denk ik gelijk aan Autumn Leaves.

De jongeren onder ons denken dan misschien YAY! Ed Sheeran of Ruben Hein ….

Zelf was de eerste die door mijn hoofd schoot die van Frank Sinatra, omdat ik dacht dat het van de maestro himself was, maar als ik dan even mijn grote vriend Wiki vraag van welk jaar die ook alweer is, krijg ik tot mijn verbazing te zien dat die van Sinatra niet de originele is!! En die dateert toch al van 1956.

Nee de echte originele is zelfs al geboren in 1945! Oorspronkelijk was het in het Frans geschreven door Jacques Prevert (ik ken natuurlijk die hele goeie man niet, schijnt dat het een dichter was) en de muziek was van een Hongaarse meneer, Joseph Kosma …

Boeiend zul je wel denken, nou ja ik zal je niet met meer details gaan vervelen :-P

Het meest gecoverde herfstliedje dat er bestaat volgens mij als ik zo die waslijst zie, en dat varieert echt van Nat King Cole tot Iggy Pop en van Eric Clapton tot Grand Dame Edith Piaf.

Dus we kunnen wel zeggen – een all-time classic!!



Toch ….. vind ik de cover van Eva Cassidy het mooist, als deze dame haar mond opentrekt en begint te zingen dan kan ik geen plekje op mijn lijf vinden waar geen kippenvel zit.

Deze Eva heeft trouwens heel veel prachtige nummers gecovered, in allerlei stijlen, van Jazz tot Pop tot Blues, Folk en noem maar op.

Queen of covers werd ze wel eens genoemd, werd inderdaad, want deze muzikale dame mocht niet oud worden, ze stierf op haar 33e aan de gevolgen van kanker.

De prachtige klanken dus van Eva Cassidy …. en luister ook eens naar wat ander werk van haar als je wil, Songbird, Ain't no sunshine of Bridge over troubled water bijvoorbeeld, hemelse klanken bij een open haardvuurtje (stel ik me zo voor;-)) …... Adembenemend!



©José '13


2 opmerkingen:

  1. Wow, echt ene kippenvel liedje kon haar niet, maar wat kan zei zingen zeg. Inderdaad het haardvuurtje aan en genieten.

    Ik moet zeggen ik kan heel moeilijk titels en namen van artiesten onthouden, sufmuts die ik ben

    Fijn weekend yvon

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat geeft niks van dat onthouden, gewoon veel youtuben dan kom je van allerlei moois en misschien onbekende juweeltjes tegen ;-)
      Deze dame kende ik gelukkig wel al, ze heeft inderdaad een prachtstrot, of had moet ik dan zeggen.

      Verwijderen