vrijdag 2 augustus 2013

Vakantie(be)stemming 3 en 4


*Nog steeds de favo bestemming van Nederlanders: Frankrijk
 *Het prachtige Italie met haar mooie klimaat, oude cultuur en heerlijk eten
(en mooie voetballers;-))

Ik geloof dat er ergens iets fout is gegaan in mijn plannen van vorige week, of het kwam door de warmte, of ik was zo aan vakantie toe, of Blogger heeft me een kunstje geflikt, maar 1 ding is zeker, het lag niet, ik herhaal, NIET aan mij! :-P



Voor het gemak, van mij natuurlijk, combineer ik ze dan maar even omdat ik het zonde van de Franse meneer vind om hem niet te plaatsen.
Ik ga er mijn stem niet op stuk schreeuwen (ahum) maar ik zing hem wel graag mee. Frans is niet echt mijn sterkste kant qua talen, maar ik versta het wel, spreken wordt al lastiger en schrijven en vervoegen vond ik vroeger een ramp!
Vind zijn stem wegsmelten als zachte Brie met een warme noot van fruitige Bordeaux, met andere woorden, het oogt ook wel appetijtelijk ;-)






La bella Italia dan voor deze week, land van zon, cultuur, prachtige kunst, heerlijk eten en naturalmente l'amore (voeg daarbij voor mezelf nog gepassioneerd voetbal en laat ik zeggen aardig ogende voetballers aan toe :-P )

Op de een of andere manier prikkelt het Italiaans qua taal altijd meteen mijn fantasie, de stembuigingen en daarbij het gebruik van handen en voeten als ze spreken raakt me wel.
Denk dan meteen aan de scene uit The Godfather, een Engels sprekende Italiaanse Marlon Brando als hij het wereldberoemde zinnetje uitspreekt: Imma gonna make him an offer he can't refuse … Heerlijk!
Kan natuurlijk ook zo zijn dat ik teveel Maffiafilms heb gekeken, Italiaans voetbal toch superb blijf vinden, Italiaanse muziekteksten klinken als muziek in mijn oren (duhh..) maar op een gegeven moment ben ik zelfs aan een cursus Italiaans begonnen die je met muziekcassettes (voor diegenen die nog weten wat dat zijn;-)) gewoon omdat ik zo nieuwsgierig was wat er werkelijk werd verteld in een film, of wat er werd geschreeuwd op de tribunes van San Siro.
Lichtelijk gestoord idee was dat trouwens, om dat binnen een paar maanden te kunnen. Dus ik ken /versta hier en daar wat woorden, maar daar blijft het dan wel bij, ik gebruik gewoon mijn fantasie en raadt wel wat ze zeggen.

Maar goed, het oog wil ook wat, en dat is in Italië nou meestal niet echt moeilijk te vinden. Mooie combi tussen oog en vooral oor dan maar.




Dus twee kanjers, letterlijk en figuurlijk, Frans en Italiaans, waar de wijnen prima zijn en de muziek ook voortreffelijk .... NJoy!!

©José '13


6 opmerkingen:

  1. Zoe krieg je franse mosterd met een vleugje pasta, weam weat is det auch noch uns hieël lekker.
    Krieg Eros allein niet te zeen of te heure doa is waât mej.

    Geneet van ut wear (in zoverre als det kan met dees temeratuur

    Hadou yvon

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Of Pasta met garnaaltjes en een vleug Boursin ;-) Ja vast en zeker wel iets eetbaars van te fabriceren :-P

      Geniet van de koelere dag!

      Verwijderen
  2. De Franse taal en Franse muziek hebben me altijd wel aangesproken. Al ben ik niet zo op de hoogte van de artiestennamen.
    Italiaanse klanken (meer kan ik er niet van maken) kunnen me ook wel bekoren, tenminste als ze op muziek staan. Het lukte Eros Ramozzotti hier wel om zijn ietwat hese stem door mijn "oortjes" te laten klinken. Prachtig nummer!!

    Groetjes,
    Toos

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beide talen hebben wel iets "oorgastisch" (excusez le mot;-)

      Op de een of andere manier blijft Blogger spaarzaam doen met youtube-filmpjes bij sommigen. Kan er maar niet achter komen waarom precies, helaas :-(

      Dank je wel Toos, fijn weekend!

      Verwijderen
  3. De franse taal, cultuur, het spreekt mij allemaal aan.
    Het zal ongetwijfeld te maken hebben met het feit dat ik er een paar jaar heb gewoond.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gaaf! Als God(in) in Frankrijk wonen lijkt me wel wat;-)

      Verwijderen