zaterdag 9 februari 2013

Dag 24


#30DaysSongChallenge

 
Dag 24
Een liedje dat je op je begrafenis wilt laten spelen. (Michiel Veenstra)

Nou dit wordt waarschijnlijk een heel erg rare en persoonlijke blogpost.
Kan me voorstellen dat mensen die heel erg gelovig zijn denken dat ik best een rare vogel ben (dat is soms ook wel zo;-))

Over deze vraag kan ik met mijn zoon dus eindeloos praten en nadenken.
Dat is toch alleen maar goed hoor ik je denken!
Tuurlijk is dat goed om te bespreken, maar wij (met ons raar soort van droge, sarcastische humor) bedenken dan de meest stomme, onnozele, lugubere, lachwekkende, shockerende, confronterende liedjes die je maar kunt bedenken.
En dat kan echt alle richtingen op gaan.
Bedenk zelf maar eens wat titels die te maken kunnen hebben met begraven of cremeren.
Bijvoorbeeld met aarde, grond, vuur, as of noem maar op.
De lijst zou eindeloos kunnen zijn.

En ja we worden daar behoorlijk melig van.
Maar feit is wel dat iedereen een keer dood gaat.
En waarom zou je dan alleen de standaard muziekjes die niet bij jou passen accepteren als een “nette” vervanging voor waar jij voor staat of wat jou zo jou maakt?
Uniek is hij/zij die zichzelf durft te zijn – in alle opzichten, dus ook met muziekjes;-)

Er is me wel eens door een heel erg dierbaar iemand gevraagd wat ik me bij de dood voorstelde.
In mijn beleving val je in een soort van diepe slaap die alle ellende wegneemt als in een vluchtige droom. Of je die droom dan helder beleeft of gewoon nog dieper in slaap valt dat maakt dan naar mijn gevoel weinig meer uit. Nuchtere constatering of wishful thinking?
Geen idee, niemand is ooit teruggekomen om het me te vertellen.
Voor mij in ieder geval een helder gegeven.
Je komt uit op een hoger level, een level waar je geen pijn of ellende meer voelt.

Mijn persoonlijke gedachten kunnen natuurlijk mijlenver van de jouwe zitten qua denken of dromen. En daar is niks mis mee, iedereen heeft een ander beeld over de dood en datgene wat daarna gebeurt of net niet gebeurt. Ik laat ook zeker iedereen in zijn waarde qua geloof en alles wat daarmee te maken heeft en heb respect voor andere denkwijzen.


©José '13

Deze vind ik dus zelf wel heel erg mooi …...................




(En toch kan ik het niet laten om ook even een voorbeeldje te geven van iets minder voor de hand liggends .... (oren dicht?!?))

 



2 opmerkingen:

  1. Weetje Jose, welk liedje het ook wordt, als het maar jouw keuze is dat daar dan op dat moment wordt gespeeld, de herinnering aan iemand is meer dan een liedje zeg ik altijd maar. Maar het is wel zo dat als je later dat liedje ergens hoort je wel weet dat het bij die begrafenis is gespeeld.

    Liefs
    Tanja

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad raar want je eerste liedje heb ik geluisterd de tekst gelezen en mijn berichtje staat er inderdaad niet op. ikke niet snappen.
    En wat je muziekkeuze ook wordt op je eigen begrafenis helaas hoor je het zelf niet meer, wat natuurlijk wel jammer is dus ik zou voor beide nummers gaan al is de tweede niet mijn smaak. En inderdaad Freek de jonge er is leven na de dood zou ook een goede keuze zijn geweest en zeker als je daar zelf ingeloofd.

    Groetjes yvon

    BeantwoordenVerwijderen