dinsdag 22 januari 2013

Dag 6


#30DaysSongChallenge

Dag 6
Een liedje dat je aan een plek doet denken. (Michiel Veenstra)

 
Als afsluiter van de (vroegere) MAVO gingen we met de bijna gehele eindexamenklas 5 dagen naar het zinderende Parijs.
Met 4 meiden op een kamer, weinig slaap en veel lol.
Onder de indruk van de mooie gebouwen, de sfeer en de uitstraling van een wereldstad vonden we (ik in ieder geval) toch het Quartier Latin met zijn ontelbare gezellige kroegjes (en rondhangende, bijbehorende studenten die er woonden en studeerden;-)) toch veel gaver dan bijvoorbeeld het graf van Napoleon – boeiend (not);-)
Maar 1 ding maakte toen echt indruk.
Waarschijnlijk ken je de immense trappen die leiden naar de Sacré-Coeur en het kunstzinnige Montmartre of heb je er ooit foto's van gezien.
Op die trappen, bijna bovenaan, zaten, stonden of lagen toen heel erg veel rastafari's, in verschillende fases van stonedheid, elkaar troostend of openlijk aan het huilen.
Verdriet allover the place of stairs in dit geval.
We hoorden dat Bob Marley die dag was gestorven en zijn fans hadden zich verzameld op die prachtige trappen en zongen zijn mooie songs. We kenden ze dus we zongen natuurlijk gewoon mee.
Vooral dit bewuste nummer bleef echt hangen omdat de jongens (die zich toen al wel man voelden;-)) het vertaalden naar dialect. Dus het werd “Gein vrölluuj Gein gezeik” – oftewel No Woman no cry.
Denk ik aan Parijs denk ik dus aan Bob Marley (en bier, maar dat is een ander verhaal;-))

©José '13




5 opmerkingen:

  1. Wat een aparte combi, die Franse artistieke sfeer en dan die huilende rastafa´s vanwege Bob Marley.
    Ik was er alleen, later met mijn broers en met mijn vriend. En ik zag er een zingende zaag voor de Sacré Coeur en ik had er ooit het meest abominabele hotel ooit, waar ik 3x beschuldigd werd van het stelen van de sleutel...belachelijk! Robert

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Denk dat het me daarom ook zo bij bleef, omdat het zo'n vreemde combinatie was van sferen. Maar wel een kippenvelmoment zeg maar.
      Hahaha, geen beelden van die zingende zaag?
      Hotel dat wij hadden was ook niet dat je zegt, wow - luxe, maar was ook maar een schoolreis, dat scheelt;-)

      Verwijderen
  2. Dara moet op gedronken worden zou ik bijna zeggen,haha. Nee zonder gekheid fantastisch lied ben zelf ook weg van deze muziek van Bob Marley, zo lekker relaxt. Super were hoe je het hebt opgeschreven.

    Groetjes Yvon

    BeantwoordenVerwijderen
  3. In Parijs met Bob en Bier.....tja dan ben ik wel nieuwsgierig naar het bierverhaal ;-)

    Maar Bob tja.........no woman no cry.........was voor jou een beetje heel veel vrouwen en wel een traantje

    Mooi verhaal, mooie herinnering vind ik het wel

    Liefs
    Tanja

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeker een leuke herinnering, het maakte in ieder geval zo'n indruk dat het nu weer boven kwam drijven.
      Uhm, dat bierverhaal zal ik nog eens proberen netjes te formuleren;-)

      Verwijderen