woensdag 8 augustus 2012

Henk Rijks - De kostwinner


















Beschrijving:
Middertiger Tonk van Lexmond heeft problemen: de dagelijkse file, zijn Ikea-huwelijk en de kosten van twee verwende kinderen. Een ontslagronde doet de rest: de bodem onder zijn zelfvertrouwen, status en financiële onafhankelijkheid valt weg. Maar dan dient zich een buitenkans aan in de vorm van 603 kilo onversneden cocaïne.

Van eigen bodem en zeer zeker van deze tijd. Een karrevracht aan komische “omschrijvingen” van bepaalde personen en situaties en met veel droge humor geschreven, dat is voor mij al een superpluspunt.
Het absurde van de situatie waarin de verteller, Tonk, soms terecht komt is af en toe zo “herkenbaar” dat je een brede grijns op je gezicht krijgt die er nog niet zo 1-2-3 vanaf gaat. Niet qua drugs hoor, maar de “huisje-boompje-beestje” situaties zeg maar.
En toch krijg je ook medelijden met hem van tijd tot tijd. De emoties die Tonk soms “overvallen” laten je meeleven, voelen wat hij voelt.

Ergens las ik dat het vrij vrouwonvriendelijk is, maar dan zeg ik op mijn beurt dat je dan of geen gevoel voor humor hebt als vrouw of beter een biografie kunt lezen dan fictie. Maar ja, wie ben ik om daar over te oordelen (waarschijnlijk een vrouw met een groot gevoel voor humor en relativeringsvermogen;)).
Ik vond het wel een toppertje …. op het gevaar af dat ik vaak in herhaling val ….... dus;)


Kijk voor evt. beschikbaarheid of reserveer: Bibliocenter

©José '12

4 opmerkingen:

  1. Het volgende boek in de rij!! Ik betrap me er steeds meer op, dat er van lezen weinig terecht komt. Wel makkelijk, als je dan snel even via internet kunt verlengen...

    Groetjes,
    Toos

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat je online alles kunt regelen vind ik echt geweldig, kun je op je gemak ook eens rondsnuffelen wat voor boeken ze allemaal hebben.

      Groetjes terug!!!

      Verwijderen
  2. Dank voor de recensie!. Als je een iPad hebt kunt je gratis mijn nieuwe boek lezen, zie www.henkrijks.nl.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geen dank - Graag gelezen! Helaas geen iPad, dus ik wacht nog wel even op het old-skool papieren boekwerk;)

    Leuk dat je reageerde!

    BeantwoordenVerwijderen