donderdag 23 februari 2012

Jan-Erik Fjell – De verklikker



















Beschrijving:
In het New York van de jaren ’60 wordt Vincent Giordano opgenomen in de beruchte mafia-familie Locatelli en ondergaat daar zijn vuurdoop: het terechtstellen van een verklikker. In het hedendaagse Noorse Fredrikstad wordt de rijkst man van de stad vermoord. Er is reden om aan te nemen dat de moord een financieel motief heeft. Inspecteur Anton Brekke van de plaatselijke recherche gaat het onderzoek leiden. Een brutale bon-vivant met een zwak voor vrouwen en een geheime passie voor poker. Met de ijverige politiestudent Magnus Torp in zijn kielzog weet Brekke allerlei gebeurtenissen van vroeger boven tafel te halen die op verrassende wijze tot een ingenieuze finale worden vervlochten.

“Ik vraag alleen maar of je me een dienst wilt bewijzen. Dezelfde dienst waar ik je zes jaar geleden al om heb gevraagd.” Vincent stak zijn hand in de binnenzak van zijn colbertje, haalde er een rood sleuteltje uit en legde het op tafel. “Weet je nog?”


Thrillerdebuut van de 29-jarige Noorse Jan-Erik Fjell, en wat voor een debuut!
Twee tijdslijnen en twee totaal andere werelddelen ingenieus naar elkaar toe breien, dat noem ik superb!
Hij weet hoe hij de spanning moet opbouwen zodat je alleen maar nieuwsgieriger wordt naar waar dit alles toe gaat leiden. Zijn schrijfstijl is vlot, soepel, alsof het zo uit zijn mouw is geschud.
De karakters/personages zijn beeldend beschreven maar toch blijft er iets te raden over.
Ik hoop dan ook dat dit een vervolg krijgt zodat we de personages wat beter leren kennen.
Jonge gast dus met heel veel talent lijkt me.
Aanrader naar mijn bescheiden mening;)

©José '12

Bekijk eventuele beschikbaarheid bij:  Bibliocenter

Geen opmerkingen:

Een reactie posten