zaterdag 31 december 2011

Kathryn Stockett – Een keukenmeidenroman


















Mijn laatste boek ... (dit jaar ;))
In het Mississippi van de jaren 60 wordt aan zwarte vrouwen wel de opvoeding van blanke kinderen toevertrouwd, maar niet het poetsen van het tafelzilver. Drie vrouwen zijn het allesbepalende racisme meer dan zat en besluiten dat de verschillen tussen hen minder belangrijk zijn dan de overeenkomsten.

Een verhaal dat zich afspeelt in 1962 met in de “hoofdrollen” 3, ieder op hun eigen manier, eigenzinnige dames.
'Skeeter' oftewel Eugenia, dochter van een blank echtpaar dat een katoenplantage heeft en daarbij veel zwarte arbeiders en huishoudelijk personeel.
'Aibileen', die als zwarte dame al in menig blank gezin heeft gezorgd voor de kinderen en het huishouden.
En 'Minny', ook een zwarte dame die het hart op de tong heeft en daardoor al de nodige blanke mevrouwen die ze gediend heeft tegen zich in het harnas heeft gejaagd.

De 3 vrouwen komen op een gegeven moment met elkaar in aanraking door omstandigheden.
Hun karakters zijn levendig en sprankelend omschreven, hun levensverhalen doordrenkt met schokkende, pijnlijke ervaringen. Afgewisseld met een flinke dosis humor en warme, liefdevolle dialogen, behelst dit boek niet zomaar een verhaaltje. Het is doorweven met vooroordelen, haat en de schokkende dingen waar de donkere mensen mee te maken hadden. Soms voelde ik gewoon plaatsvervangende schaamte als blanke zijnde jegens zoveel onrecht, alhoewel ik absoluut never nooit racistisch ben.
Een aangrijpend verhaal dat je meesleurt en waar je al lezende de hoop voelt dat dit echt zo niet langer kon. Maar helaas is de werkelijkheid nog altijd dat mensen om bepaalde redenen, culturen of geloofsovertuigingen worden achtergesteld bij het grote gros.... schandalig maar waar.
Kortom een boek dat indruk maakte, dat je niet weg kunt/wil leggen.
Als je niet zo'n lezer bent, vanaf deze week draait de film in de bioscoop, al vind ik persoonlijk vaak het boek beter dan de film.

©José '11

Trailer van : The Help .........


5 opmerkingen:

  1. Hey leuk, zus en ik zijn donderdag naar de film geweest, en ondanks dat de film zo af en toe een beetje langdradig is vond ik het een hele mooie film, zeker een aanrader. De film zorgt voor een lach, een traan en af en toe het gevoel dat je tenen krom in je schoenen gaan staan van irritatie.

    Ik wens je een heel mooi nieuw jaar Jose, met veel mooie momenten hier en in het echt.
    Bedankt voor je altijd mooie en gemeende reacties.

    Fijne jaarwisseling
    Liefs
    Tanja

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit boek heb ik ook gelezen. Ik vond het ook een prachtig boek. De film moet ik nog gaan zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Tanja: Die kromme tenen kreeg ik inderdaad ook al bij het lezen, de dommigheid van de blanke "snobs" vond ik echt mensonterend. Jij ook een heel fijn jaar gewenst (beetje laat, maar het mag zogenaamd nog;)) Lees je graag, dus die reacties komen spontaan ;)

    @Kim: De film ga ik denk ik ook kijken, maar ik vind meestal de film dan wat tegenvallen na het boek. Of dat zit tussen mijn oren;)

    Dank jullie wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb het boek gelezen in een klein formaat (dwarsligger)
    De film zou ik ook graag nog eens zien.

    Ik heb nog wat titels die ik wil lezen :-)

    Veel leesplezier José

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De film is ook prachtig Hilly, al een paar keer gezien! Echt een aanrader.

      Dank je wel!

      Verwijderen